Kweekverslagen

Na een tiental jaren weer een geslaagde kweek.Na jaren was het eindelijk gelukt om een stel te bemachtigen.Via marktplaats kon ik een stel kopen in november, dus op naar Elst. Daar aangekomen het stel geobserveerd. Het was in goede conditie en bekomen van de schik wat dat moest kosten, zijn we weer terug gereisd naar Maassluis.Na een week in de broedkooi gehuisvest te hebben hielden ze zich prima.Ik had alleen twijfel of het wel een stel was. Er zat maar weinig verschil tussen. De pop had ook veel zwart in de onderbuik. Het stel waar ik tien jaar geleden mee kweekte zat veel meer verschil dat had ik in gedachte. Maar goed het stel accepteerde elkaar goed. In een ren met een stel edelzangers en een stel blauwkopblauwfazantjes ging het goed.Na een maand of 4 ging de man wel erg zijn best doen met baltsen en zingen en dat allemaal op de grond. Er werd een nest gemaakt op een meter in een bezem. En dat hoofdzakelijk door de man. De pop had 3 eitjes en na dertien dagen lagen er twee jongen. Ze werden gevoerd met diepvries pinky's , buffelowormpjes,witte meelwormen diepvries miereneitjes en ook eivoer en dat tweemaal daags. De mieren eitjes 3x een theelepeltje,Na ongeveer 3 weken komen ze uit het nest en zijn dan ook alleen op de grond te vinden en gaan het ouder paar achterna voor eten.Je hoort ze met bedelen ook.Niet in het nest. Ze zijn overwegend grijs je mist de stippen en het rood op het rugdek. Maar dat gaat wel snel. Na drie maanden zijn ze uit geruid.De pop begon al snel met het volgende nest in een conifeer op 50 cm van de grond ook weer 3 eitjes en ook weer 2 bezet. De pop zat te broeden de man voerde de jongen. Net voor ze uit moesten komen, de oudere jongen uitgevangen en in een TT kooi gedaan om een beetje rustig te worden. Na een week in een rennetje gedaan waar nog meer jongen zaten zoals bruinborst rietvinken,cuba's en mozambique sijzen. Dat ging goed. Met bepaalde dingen ga je wel eens voor schut. Ik heb al heel wat jaren vogels en nog gebeuren er dingen dat je denkt hoe kan het.Dat je een beetje water in je waterschaal moet doen net voor het uitvliegen, dat had ik al eens met de kroonvinken dus dat weet je dan wel. Maar we hadden een grote yuca staan in huis en dat zag ik wel zitten in mijn ren met jongen. Dus het hele spul opgepakt met ompot en al want dat is makkelijker met water geven. Maar laat er nu een jonge Dybowski tussen de pot en ompot in zakken. Toen ik hem vond was het te laat hij was niet meer. Dus daar trek je weer leergeld uit. Dus geen ompotten en een beetje water in de schalen of een fles. En ook het tweede nest weer twee jongen. Ook deze zijn weer uit gevlogen. Ik had gehoopt om net als tien jaar geleden een stammetje op de TT te zetten, maar dat gaat niet lukken.De Dybowski zijn 11-12 cm groot. In 1959 voor het eerst ingevoerd in 1965 voor het eerst mee gekweekt. Ze leven in Sierra Leone, Nigeria en Zaïre. Ze leven het meest in houtwallen boomsteppe en landbouw gebieden.Het mannetje is op de kop en rug donkergrijs, schouders en stuit karmijn rood.De onderzijde is zwart de zijkanten zijn gepareld .De ogen zijn rood en omgeven met een purperrode lidrand.De snavel is zwart de pootjes zijn bruin zwart. De poppen zijn matter en aan de onderzijde grijs en ze zijn iets kleiner.Een gezellige voliere vogel en zeker een uitdaging om mee te gaan kweken . Groetjes Aad van der Meer

Kweekverslag van de Dybowski 2008